Ako odpovedať na „hlúpe“ otázky personalistov

Autor: McROY Slovakia | 7.2.2014 o 9:21 | Karma článku: 8,22 | Prečítané:  3695x

Pomaly každý, kto si hľadal prácu, to pozná: otázky, ktoré sa takmer všade opakujú a na prvý pohľad sú úplne nezmyselné. Napríklad: Kde sa vidíte o 5 rokov? V tomto texte vám poradíme, čo na ne odpovedať.

Kde sa vidíte o 5 rokov?

„Neviem, nemám vešteckú guľu“, znela by možno úprimná odpoveď na túto otázku. V tomto prípade ale odporúčame odpoveď typu: „O päť rokov by som chcel/a byť úspešným a spokojným zamestnancom vašej spoločnosti“. Firmy totiž nemajú radi ľudí, ktorí chcú po pár rokoch zmeniť svoje pôsobisko. Takáto odpoveď im naznačí, že sa nerozprávajú iba s ďalším fluktuantom.

Ak je to možné, oplatí sa naznačiť aj realistické ambície. Napríklad, hlásite sa na miesto šéfa menšieho obchodného tímu. V takom prípade môžete povedať, že by ste do piatich rokov rád/rada dosiahli také výsledky, že tento tím sa podarí rozšíriť.

 

Prečo by sme si mali vybrať práve vás?

Tu je najlepšie argumentovať vybranými faktami zo životopisu. Najúspešnejším argumentom býva dosiahnutá kvalifikácia a prax, ktorá sa dá podporiť referenciami. Spomeňte projekty, na ktorých ste sa v minulosti podieľali, úlohy, ktoré ste riešili a podobne.

V prípade absolventa, ktorý nemôže argumentovať svojou praxou, je vhodné zdôrazniť svoje vzdelanie, účasť na zahraničných stážach, IT zručnosti, skúsenosti z brigád...

Aj kvôli tejto otázke sa oplatí naštudovať si informácie o firme, do ktorej  sa hlásite. Pomôcť môže internet, výročné správy spoločnosti a pod. Vďaka týmto informáciám budete schopný lepšie vysvetliť, prečo dokážete zapadnúť do tímu, plniť zverené úlohy, ako sa dokážete zladiť s firemnou kultúrou.

 

Aké sú vaše silné a slabé stránky?

Medzi silné stránky sa dajú bez ohľadu na obsadzovanú pozíciu zaradiť vlastnosti ako: kreativita, učenlivosť, pracovitosť, schopnosť zvládať výzvy, fungovanie v tíme, lojalita... Iné požiadavky sú kladené na kreatívneho riaditeľa nadnárodného koncernu a iné na robotníka v priemyselnej výrobe. Pracovitosť a lojalita sa však cení všade.

Čo sa týka slabých stránok, tie skúsený personalista postrehne aj bez toho, aby ste mu o nich na rovinu povedali. Preto sa môže vyplatiť menovať tie oblasti, ktoré sú tak či tak viditeľné a povedať, akým spôsobom sa v nich snažíte zlepšiť. Ak napríklad zaostávate v angličtine, oplatí sa prihlásiť sa na jazykový kurz, prípadne sa informovať, či spoločnosť poskytuje v tejto oblasti školenia.

 

Čím vás oslovila ponúkaná pozícia?

Nájdite si oblasti, v ktorých sa na danej pozícii dokážete podľa vás najlepšie realizovať. Ak si ceníte kreativitu, spomeňte, že priestor na realizáciu vidíte práve tu a preto sa na dané miesto hlásite. Ak vám ide o stabilitu v zamestnaní, dá sa argumentovať spôsobom: „Som presvedčený/á, že moja kvalifikácia a skúsenosti sa pre túto pozíciu hodia. Hľadám stabilné zamestnanie, a práve vašu spoločnosť považujem za takú, ktorá mi môže takúto stabilitu ponúknuť“.

 

Aký si predstavujete plat?

Pri tejto otázke sa neoplatí mlčať, alebo odpovedať protiotázkou typu: „Koľko mi môžete dať?“ Ak prácu meníte a idete na podobnú pozíciu, akú ste vykonávali doteraz, môžete začať sumou, ktorú aktuálne zarábate.

Ak tomu tak nie je, pomôcť môžu rôzne platové prieskumy a štatistiky, ktoré sa pomerne jednoducho dajú nájsť na internete. V prípade čerstvého absolventa školy však môže byť požiadavka na priemerný plat v danom odbore privysoká, keďže ten už zarábajú ľudia s praxou. Preto je vhodné vypýtať si o 10 až 20 % menej než je priemerná úroveň.

 

Čo viete o našej spoločnosti?

Táto otázna na pohovoroch zaznieva preto, že mnohí uchádzači postupujú pri hľadaní si práce systémom pokus-omyl. Životopis rozpošlú na desiatky adries a na pohovory sa nestihnú adekvátne pripraviť. Niektorí dokonca prídu na pohovor a pýtajú sa: „A čo vlastne vaša firma robí?“.

Najlepším zdrojom informácií o každej firme je internet. Odporúčame si prečítať jej profil, výročnú správu (ak má), prípadne tlačové správy, ak ich uverejňuje. Tak zistíte nielen základné informácie, dozviete sa aj niečo o vízii tejto firmy, jej plánoch, firemnej kultúre a podobne.

V prípade, že tieto informácie na webe chýbajú, oplatí sa popýtať svojich známych, či využiť sociálne siete. Každá informácia, ktorú získate, vám môže na pohovore pomôcť.


Ak vás „otravujú“ aj iné otázky, neváhajte sa o ne podeliť v diskusii, kde na ne zareagujeme.
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Firmy nutne potrebujú ľudí, z Ukrajiny im ich vláda dovoliť nechce

Na jar minister práce Ján Richter hovoril o možnosti vpustiť na náš pracovný trh ľudí z tretích krajín v odvetviach, v ktorých to bude potrebné.

EKONOMIKA

Právnici, ktorí radili pri predaji Eurovey a príchode Číňanov

Právnické firmy pre SME a The Slovak Spectator ukázali top obchody, pri ktorých radili.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.


Už ste čítali?